سیستمِ پویا یا سیستمِ دینامیک (dynamical system) در ریاضیات و حل مسائل صنعتی، اجتماعی و مدیریتی، به سامانههایی گفته میشود که حالت آنها با زمان تغییر میکند. به عبارت دیگر، در آن یک تابع نحوه وابستگی نقاطی از یک فضای هندسی را به زمان توصیف میکند. پویایی سیستم» (system dynamics) را نباید با سیستم پویا» (dynamical system) اشتباه گرفت؛ این دو وماً به یک مفهوم اشاره نمیکنند. مثالی از یک سیستم پویا (یا سیستم دینامیک)، وابستگی زمانی نقاط مختلف یک آونگ متحرک یا آب جاری در یک لوله است. برای هر زمان معین، یک سیستم دینامیک، یک حالت» دارد که میتوان آن را با مجموعهای از اعداد حقیقی(یک بردار) که به وسیله یک نقطه در یک فضای حالت» مناسب (یک منیفلد هندسی) نشان داده میشود بیان کرد. برای هر تغییر کوچک در حالت سیستم دینامیکی، یک تغییر کوچک در اعداد متناظر داریم.
پیدایش سیستمهای دینامیکی
سیستمهای دینامیکیشاخهای گسترده از دانش ریاضی و کاربردهای آن را دربرگرفته و به عنوان یکی از زمینههای فعال و زنده آن مطرح است. بیشتر از سه قرن پیش نیوتن بذر این علم را کاشته است و این علم با تلاش دانشمندان بسیاری رشد یافت. در حدود یک قرن پیش هنری پوانکاره، این شاخه از علم را به درختی تناور و محکم مبدل کرد. ازآنجا که جریانهای اصلی این علم به واسطه تحلیل یک مدل خاص در یک مسئله طبیعی یا ریاضی به راه افتادهاند و در هر زمینهای تعاریف و صورت بندی قضایا با موضوع مورد بحث، متناسب است طبیعی است که اختلاف نظرها و اختلاف سلیقههای بسیار در تعاریف و اهداف موردنظر شاخهها ایجاد شوند به گونهای که ممکن است حتی ذهن شخص نا آشنا را به تشتت دچارکنند. بنابراین، منشأ مفهوم سیستم دینامیکی به مکانیک نیوتنی برمیگردد و پیدایش مفاهیم مربوط به سامانههای دینامیکی از کارهای وسیع و اساسی پوانکاره دربارهی مکانیک اجرام آسمانی حدود یک قرن پیش شروع شد.
سیستمهای دینامیکی
دسته بندی مختلفی از انواع سیستمهای دینامیکی مطرح است. یه عنوان مثال، سیستمهای دینامیکی گسسته و سسیستمهای دینامیکی پیوسته، سیستم های متناهی البعد در مقابل نامتناهی البعد، سیستم های توپولوژیک درکنار مشتق پذیر، مختلط در مقابل حقیقی؛ دسته بندی دیگری نیز موجود است که بر اساس گسسته و پیوسته بودن سه مفهوم فضا، زمان و حالت معین می شود؛ این دسته بندی در جدول زیر خلاصه شده است.
فضا | زمان | حالت | دستگاه |
پیوسته | پیوسته | پیوسته | معادلات با مشتقات جزئی |
پیوسته | گسسته | پیوسته | نگاشت های روی فضاهای تابعی |
گسسته | پیوسته | پیوسته | دستگاه معادلات دیفرانسیل عادی |
گسسته | گسسته | پیوسته | شبکه نگاشت های به هم متصل |
گسسته | گسسته | گسسته | اتوماتای سلولی |
سیستمهای دینامیک خطی
سیستمهای خطی سیستمهایی هستند که عملکرد آنها به حالت آنها بستگی نداشته باشد. یعنی تنها با دانستن نقطه ابتدایی حرکت، میتوانیم تمامی موقعیتهای آینده آن را بدانیم. عملکرد یک سیستم خطی دینامیکی، تنها به نقطه اولیه آن مربوط است و به حالت و موقعیت آن در زمانهای مختلف بستگی ندارد.
سیستمهایی كه در آنها یك رابطه خطی میان سرعت و موقعیت برقرار میشود، سیستمهای خطی به شمار میآیند. تكامل تدریجی سیستمهای دینامیكی خطی نیز فرآیندی خطی است. اگر دو جواب برای سیستم خطی داشته باشیم مجموع آنها نیز یك جواب برای سیستم است. هم چنین سیستمهای خطی از این قابلیت برخوردار هستند كه آنها را میتوان با تجزیه مسئله به اجزا كوچكتر مورد بررسی قرار داده و سپس با جمع بندی نتایج، به تحلیل كلی آنها اقدام كرد و این از جمله مواردی است كه تحلیل سیستمهای خطی را آسان میسازد (مانند آنالیز فوریه، مباحث برهم نهی و …). در نهایت میتوان گفت كه تجزیه و تحلیل معادلات مربوط به این سیستمها شناخته شده است.
سیستمهای دینامیکی خطی، سیستمهای دینامیکی هستند که در آنها توابع ارزیابی خطی هستند. سیستمهای دینامیکی به طور کلی راه حلهای فرم بسته ندارند اما سیستمهای دینامیکی خطی دارای یک مجموعه دقیق غنی از خواص ریاضی هستند. سیستمهای خطی همچنین میتوانند برای درک رفتار کیفی سیستمهای دینامیکی عمومی با محاسبه نقاط تعادل سیستم و تقریب زدن آن به عنوان سیستم خطی در اطراف هر نقطه مورد استفاده قرار گیرند.
سیستمهای دینامیکی خطی را در مقایسه با سیستمهای غیرخطی به طور دقیق میتوان حل کرد. علاوه بر این، راه حلهای (تقریبی) هر سیستم غیرخطی میتواند با استفاده از یک سیستم خطی معادل نزدیک به نقاط ثابت آن به خوبی تقریب زده شود. از این رو درک سیستمهای خطی و راه حلهای آن یک گام مهم اولیه برای درک سیستمهای غیرخطی پیچیده است.
مفاهیم اولیه در سیستمهای دینامیکی غیرخطی آشوب (chaos)
آشــوب» در لغت به معنای هرج و مرج و بینظمی است. ریشه لغوی آشوب به كلمه رومی كائــوس» (Kaous) برمیگردد كه مفهوم آن متعلق به شاعر روم باستان به نام اویــد» (Owid) میباشد. به نظر او كائوس، بینظمی و ماده بیشكل اولیه بود كه دارای فضا و بعد نامحدودی بوده، به طوری كه فرض شده است كه قبل از این كه جهان منظم شكل بگیرد، وجود داشته است كه سپس خالق هستی، جهان منظم را از آن ایجاد نمود.
از لحاظ تاریخی پس از آن كه قوانین نیوتــن در مورد حركت ارائه شد، افــراد زیادی با تكیه بر قطعیت ذاتی این قوانین آنهــا را ماشین حساب خدا نامیدند و برای پیشگویی آینــده بر حسب مقادیر فعلی كافی دانستند؛ به طور كلی تصور بر این بود كه اگر وضعیت فعلی را با دقت بالایی بدانیم میتوانیم آینــده را هم با همین دقت پیشگویی كنیم. این باور همچنان پا بر جا بود تا این كه در اواخر قــرن نوزدهم، هانــری پوانكاره» در بــررسی و تلاش بــرای حل مسئله سه جسمی متــوجه شد در بعضی موارد اگر دقــت در شــرایط اولیه بالا باشد، وماً در نتــایج نهــایی عدم قطعیت ناچیز نیست و با كاهش عدم قطعیت در شــرایط اولیه وماً عدم قطعیت كاهش نمییابد. این مسئله نمودی از رفتــار آشــوبی بود كه در آن زمان شنــاخته شــده نبود. تقریبــاً اولیــن تحقیقات عددیی كه به معرفی فراگیر آشوب انجامید توسط ادوارد لورنتــس» ارائه شد.
تاكنون تعریف كلی پذیرفته شده برای آشوب ارائه نشده است و تعریف زیر از جمله تعاریف پذیرفته شده مطرح میباشد:
آشــوب، یك رفتــار طولانی مدت غیرپریــودیك در یك سیستم دترمینیســتیك است كه وابستـگی حســاس به شــرایط اولیــه را نشان میدهد»
- منظور از رفتار طولانی مدت غیریك در سیستمهای دینامیكی آن است كه مسیرهایی وجود دارند كه وقتی زمان به بینهایت میل میكند، مسیر این سیستمها به نقاط ثابت، مدارهای یك و یا مدارهای شبه یك منتهی نمیشوند.
- دترمینیســتیك گویای آن است كه سیستم دارای پارامترها یا ورودیهای تصادفی(random) نیست ولی رفتار بی نظم این سیستمها از غیرخطی بودن ناشی میشود. این اصطلاح در مقابل stochastic به كار میرود كه منظور از آن نامنظم، كاتورهای، نامعین و غیرقابل پیش بینی بودن رفتار سیستم است.
- منظور از حساس بودن به شرایط اولیه در سیستمهای دینامیكی این است كه مسیرهای مجاور با سرعت و به طور نمایی از هم جدا میشوند. در واقع این خصوصیت، تفاوت اصلی سیستمهای دینامیكی آشوبناك با سیستمهای دینامیكی غیرآشوبناك است. در سیستمهای دینامیكی غیرآشوبناك، اختلاف كوچك اولیه در دو مسیر به عنوان خطای اندازهگیری بوده و به طور خطی با زمان افزایش پیدا میكند در حالی كه در سیستمهای دینامیكی آشوبناك، اختلاف بین دو مسیر با فاصله بسیار اندك همان طوری كه گفته شد، به طور نمایی افزایش مییابد.
محیط عمل پدیده آشـوب، سیستمهای دینامیكی است. یك سیستم دینامیكی شامل یك فضای فــاز مجـرد یا حالت فازی است كه مختصاتش، حالت دینامیكی سیستم را با بكارگیری قوانیــن دینامیكی مشخص میكند. یك سیستم دینامیكی میتواند منظم یا آشوبناك باشد. البته سیستــم منظم، خود ممكن است تنــاوبی یا شبه تنــاوبی باشد. سیستم تناوبی تنها شامل یك فركانــس و هماهنگهای آن است و سیستم شبه تنــاوبی شامل چنــد فركانس و هماهنگهای آن میباشد. در سیستم آشــوبی هیچ تنــاوب غالبی وجود ندارد یعنی این سیستــم دارای دوره تنــاوب بینهــایت است
جــذب كننــدهها (strange attractors)
یك جذب كننده مجموعهای از تمام مسیرهایی است كه به سمت یك نقطه ثابت، حلقه محدود یا … همگرا میشوند. نوع دیگری از جذب كنندهها وجود دارند كه آنها را جذب كنندههای عجیب(Strange attractors) مینامند. جذب كنندههای عجیب به شدت نسبت به شرایط اولیه حساس هستند و به آنها عجیب» گفته میشود چون متشكل از مجموعهی فراكتال هستند.
نگاشتــهای تكــرار(Iterated maps)
از آنجا كه توصیف سیستمهای دینامیكی گسسته در زمان با كمك نگاشتهای تكرار صورت میپذیرد، در این نوع سیستمها رابطه ای به صورت (xn+1=F(xn مابین نقاطی كه سیستم انتخاب میكند وجود دارد كه این نقاط با هم تشكیل یك مدار میدهند. بر این اساس منظور از نگاشت، یك رابطه تابعی است از F : R → R كه R مجموعهای است از نقاط حقیقی كه به وسیله آن مدار(O(x0 از نقاط x0 (متعلق به مجموعه اعداد R) در قالب گروهی از نقاط تعریف میشود: (…,(O(x0)=(x0, F2(x0), F3(x0.
معادله حالت مرتبه اول با در نظر گرفتن (xn = Fn(x0، به صورت معادله (xn+1 = F(xn بیان میگردد. میتوان نگاشتها را براساس خطی بودن (مانند نگاشت لورنتس، نگاشت تنت (Tent) و …) یا غیرخطی بودن (نگاشت لجستیك، نگاشت هنون (Henon) و …) طبقه بندی كرد.
نقــاط ثابت (Fixed points)
نقاط ثابت در بررسی رفتار نگاشتها از اهمیت خاصی برخوردار است و براساس آن میتوان نحوه تحول سیستم را درك كرد. از دید هندسی نیز به این طریق میتوان نقطه ثابت را توصیف كرد كه: نقطه ثابت نقطهای است كه از تقاطع خط y = x و منحنی (y = F(x به وجود میآید»
دوشــاخه شدگی (Bifurcation)
در سیستمهای دینامیكی، نقاط ثابت میتوانند خلق یا نابود شوند یا پایداری آنها تغییر كند یعنی تغییر ماهیت داده و از نوع جاذب به دافع ویا برعكس تبدیل شوند. شروع تغییرات در رفتار نقاط ثابت، دوشاخه شدگی گفته میشود. گذار به حالت دوشاخه شدگی با تغییر كمیتی به نام پارامتر كنترل دوشاخه شدگی (Bifurcation control parameter) صورت میگیرد.
- دوشاخه شدگی زینی (Saddle – Node): این نوع دوشاخه شدگی به وسیله خلق یا نابودی نقاط ثابت معلوم میگردد و در نگاشتهایی كه از یكی از ضابطههای زیر تبعیت میكنند رخ میدهد:
dx/dt = r + x2 , dx/dt = r – x2 - دوشاخه شدگی گذار بحرانی (Transcritical): در این نوع دوشاخه شدگی هرگز شاهد خلق یا نابودی نقاط ثابت نبوده بلكه با تغییر پارامتر كنترل، فقط نوع پایداری آنها تغییر میكند. شكل كلی سیستمهای دینامیكی كه از این نوع دوشاخه شدگی تابعیت میكنند، عبارت است از: dx/dt = r x – x2
- دوشاخه شدگی چنگالی (Pitchfork): این نوع دوشاخه شدن در مسائل فیزیكی كه دارای تقارن هستند، معمول میباشد (برای مثال، دربسیاری از مسائل فیزیكی یك تقارن فضایی بین چپ و راست وجود دارد).
برای ارائه مطالب كلی در مورد دوشاخه شدگی میتوان گفت كه: اگر با تغییر پارامتر دوشاخه شدگی، ساختار هندسی فضای فاز دستخوش تغییر شود در این صورت دوشاخه شدگی رخ داده است. پارامتر كنترل میتواند مثبت، منفی یا صفر باشد. تغییر رفتار سیستمهای دینامیكی را می توان در سه گروه طبقه بندی كرد:
فضای فاز
فضای فاز با كمك مكان (x1) و سرعت (x2) رسم میگردد، لذا میتوان گفت كه مجموعه جوابهایی به صورت (x1(t), x2(t))، نشانگر یك نقطه در حال حركت در روی منحنی (یعنی مسیر(Trajectory) سیستم) در این فضا خواهند بود.
باید دانست كه به ازای شرایط اولیه متفاوت، فضای فاز كاملاً با مسیرها پوشانده شده لذا هر نقطهای را میتوان به عنوان نقطه اولیه در نظر گرفت. هدف ما این است كه عكس این ساختار را طی كنیم یعنی مسیرها را رسم كرده و بدین وسیله اطلاعات مربوط به جوابها را استخراج نماییم.
فضای فاز مربوط به یك سیستم n ذرهای فضایی است متشكل از ۶n پایههای مختصاتی كه ۳n پایه آن مربوط به مكان و ۳n پایه دیگر مربوط به اندازه حركت است، پس هر نقطه در فضای فاز دارای ۶n مختصه میباشد كه به تنهایی برای توصیف وضعیت سیستم كافی است. وجود ثوابت ابعاد فضای فاز را كاهش میدهد. از حركت یك نقطه در فضای فاز مسیرهای فضای فاز پدید میآیند. در حالت كلی، مجموعه مسیرهای فضای فاز حجمی ۶n بعدی را در فضای فاز اشغال میكنند. البته باید دانست كه به دلیل یكتایی حركت ذره كلاسیكی، مسیرها در فضای فاز یكدیگر را قطع نمیكنند. در نتیجه میتوان گفت كه فضای فاز مجموعهای از حالات ممكن یك سیستم دینامیكی است. یك حالت ویژه و مشخص در فضای فاز سیستم را به طور كامل مشخص میكند و این تمام آن چیزی است كه در مورد شناخت كاملی از آینده نزدیك سیستم مورد نظر، مورد نیاز میباشد. به عنوان مثال، فضای فاز یك آونگ، صفحهای دو بعدی شامل موقعیت (زاویه) و سرعت است و مطابق با قوانین نیوتن تعیین این دو متغیر به طور مجزا، حركت بعدی آونگ را در زمانهای بعدی مشخص میكند.
حال اگر یك سیستم غیرمستقل وجود داشته باشد كه میــدان برداری آن (یك معادله دیفــرانسیل به عنوان یك میــدان برداری معرفی میشود) به طور صریح به زمــان بستگی داشته باشد، در آن صورت طبق تعــریف فضای فــاز باید زمان را به عنوان یك مختصه فضای فــاز در نظــر گرفت زیرا برای تعیین حركت در زمان بعدی، یك زمان ویژه باید معلوم باشد. مسیــر در فضای فاز میتواند به صورت یك مدار و یا یك منحنی باشد در حالی كه در سیستمی كه نسبت به زمان گسسته است مدار به صورت یك ســری از نقاط میباشد.
سیستمهای دینامیک غیر خطی و آشوب
سیستمهای دینامیکی غیرخطی و حتی سیستمهای خطی گسسته، میتوانند از خود رفتار کاملاً غیرقابل پیشبینی نشان دهند. چنین رفتاری، ممکن است تصادفی به نظر برسد، علیرغم این حقیقت که اساساً حتمی هستند (یعنی امکان وجود حالت تصادفی در آن وجود ندارد) این رفتار غیرقابل پیشبینی، آشوب خوانده میشود.
در سیستمهای دینامیكی غیرخطی رابطه میان سرعت و موقعیت غیرخطی میباشد. در چنین سیستمی اگر دو جواب داشته باشیم مجموع آنها جواب دیگر سیستم نمیباشد. سیستم دینامیكی غیرخطی را نمی توان به اجزا كوچكتر تقسیم نموده و هر یك را جداگانه حل كرد، بلكه باید كل سیستم را با هم و یكجا مطالعه و بررسی كرد (برای مثال، وقتی كه قسمتهایی از یك سیستم تداخل میكنند یا با هم كار میكنند یك برهمكنش غیرخطی اتفاق میافتد و اصل برهم نهی شكست میخورد). پس میتوان گفت كه معادلات مربوط به تحول در این سیستمها حل تحلیلی ندارند و یا حل تحلیلی آنها بسیار مشكل است. برای تجزیه و تحلیل چنین معادلاتی، دینامیك غیرخطی كه در سه بعد منجر به آشوب میگردد مورد استفاده قرار میگیرد؛ از اینرو برای تحلیل سیستمهای غیرخطی آشنایی با یك سری مفاهیم اولیه مانند: نقاط ثابت (fixed points) و دو شاخه شدنها (bifurcations) (در یك بعد)، سیكلهای محدود (limit cycles) (در دو بعد) و فراكتالها یعنی اشكالی با ابعاد غیر صحیح (در سه بعد) لازم است. این مفاهیم در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت.
سیستمهای دینامیكی غیرخطی را میتوان به دو طریق مورد مطالعه قرار داد:
در صورتی كه تحول در سیستم نسبت به زمان به صورت پیوسته باشد از معادله دیفرانسیل استفاده میشود، مانند معادله نوسانگر هماهنگ میرا یا معادله گرما؛ اما اگر سیستم به صورت گسسته با زمان تحول یابد، به عبارت دیگر در صورتی كه زمان به عنوان عامل جداگانهای در نظر گرفته شود سیستم در قالب نگاشتهای تكرار(Iterated maps) مطالعه میگردد، مانند نگاشت لجستیك (Logistic map).
مطالعه سیستمهای دینامیكی غیرخطی هم اكنون سرلوحه مطالعات در بسیاری از علوم از جمله در: فیزیك، نجوم، ریاضیات، بیولوژی، شیمی، اقتصاد، علوم كامپیوتر، هواشناسی و علوم پزشكی میباشد.
نمونههای سیستمهای دینامیکی
۱- نگاشت گربه آرنولد ۲- نگاشت بیکر نمونهای از نگاشت خطیِ گسسته آشوب ۳- نگاشت دایره ۴- پاندول دوتایی ۵- نگاشت هنون ۶- چرخش گنگ ۷- نگاشت لجیستیک ۸- نگاشت راسلر۹- سیستم لورنتس
تعمیم چند بعدی سیستمهای دینامیکی
سیستمهای دینامیکی حول یک متغیر واحدِ مستقل تعریف میشوند که معمولاً زمان است. سیستمهای تعمیم یافتهتر، حول چندین متغیرِ مستقل تعریف شده و از این روی، سیستمهای چند بعدی خوانده میشوند. چنین سیستمهایی در پردازش تصویر دیجیتال مفید هستند.
کاربرد سیستمهای دینامیکی
بعضی مسائل و موضوعات صنعتی – اجتماعی و مدیریتی، پیچیدگی دارند و با فرضیات ساده بینشی و مدیریتی قابل حل نمیباشند. نظریه سیستمهای پویا روشی برای مدل سازی و بررسی عوامل یک سیستم و در نهایت پیدا کردن راه حل مناسب است. امروزه مدلسازی از سیستمهای پیچیده در بسیاری از رشتهها مانند هواشناسی، زمینشناسی، انتقال جرم و حرارت، مدارهای ماهوارهای، مکانیک سماوی و نجوم، دریاشناسی و مکانیک سیالات، گرانش و کیهانشناسی کاربرد دارد. سیستمهای پویا بخش اساسیِ نظریهی آشوب، روند خودسامانی و مفهوم مرزآشوب است.
چگونه از بازاریابی ویدیویی استفاده کنیم
كه ,سیستمهای ,سیستم ,یك ,یک ,دینامیكی ,سیستمهای دینامیكی ,فضای فاز ,است كه ,دوشاخه شدگی ,به طور ,سیستمهای دینامیكی غیرخطی ,ثابت fixed points ,داشته باشیم مجموع
درباره این سایت